بررسی تکنولوژی Stadia

623

آیا بازی هایی که توسط تکنولوژی Stadia قرار است اجرا شوند کیفیت بالایی خواهند داشت؟ آیا بازی کردن با تاخیر پایین در اینترنت جایگزین مناسبی برای داشتن کنسول خانگی است؟

شرکت گوگل به این مساله اعتقاد دارد، استفاده از شبکه دیتا سنتر و نفوذ گسترده آن بر زیرساخت اینترنت برای راه‌اندازی stadia این سیستم بازی برای نسل بعد، در نهایت از طریق تلفن‌های هوشمند، تبلت ها، تلویزیون و کامپیوتر قابل استفاده خواهند بود.

این پتانسیل وجود دارد که ماهیت بازی‌هایی که بازی می‌کنیم را تغییر دهیم، و سرعتی که می‌توانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم را فراهم کنیم. اما اساسا تکنولوژی stadia باید بر چالش‌های تکنولوژیکی عمیقی غلبه کند تا تجربه خوبی برای پلیر ها به جای بگذارد.

ساده ترین راه برای پیکر بندی stadia Premiere این است که یک کنترلر گیم USB به کامپیوتر یا موبایل (فعلا این قابلیت در اندروید ارائه شده در گوشی گوگل پیکسل ۳ وجود دارد) متصل کنید و وارد حساب کاربری گوگل شوید.

البته برای پیکربندی کنترلر ها محدوده های مشخصی از پدها وجود دارد که برای تهیه کنترلر باید آن را رعایت کنید، برای راحتی کار میتوان از همان کنترلر Stdia که معرفی شده استفاده کنید، این کنترلر قابلیت اتصال از طریق USB – C را داراست.

اما مهم ترین موضوع در این فناوری سرعت ارتباط اینترنت شماست، سرعت اینترنت مناسب برای ارائه بازی با ۶۰ فریم و کیفیت و رزولوشن مناسب حتی در بسیاری از کشور های پیشرفته به سختی وجود دارد چه برسد به اینترنت کشور هایی مثل خودمان!

این همان دلیلی است که بگوییم این تکنولوژی راه زیادی برای به ثمر نشستن دارد، هنوز فناوری ۵G به شکل گسترده فراگیر نشده تا بتوان سرعت آن را برای استفاده در بستر Stadia بررسی کرد بسیاری از کشور ها از جمله ایران در حال آماده کردن زیر ساخت های این فناوری هستند.

بررسی تکنولوژی Stadia
نموداری که گوگل ارائه کرده تا پهنای باند مورد نیاز بر اساس رزولوشن و کیفیت تصویر بازی مشخص کند.

اما موضوع مهم دیگر تاخیر در اجرای دستورات است، اگر بخواهید از این سیستم استفاده کنید مجبورید ملزومات مورد نیاز برای آن توسط گوگل آزمایش شود و نتیجه آن به شما اعلام شود که با چه میزان تاخیر و کیفیتی میتوانید بازی کنید، این آزمایش ها هر بار تکرار میشوند شاید شما از دست آن کلافه شوید.

کیفیت تصویر

 

تکنولوژی Stadia از یک سی پی یو ۲.۷GHz استفاده میکند که هرچند هنوز تایید نشده اما احتمال زیاد دارای هشت هسته و ۱۶ رشته هستند، این قدرت پردازشی با گرافیک AMD که چیزی شبیه به قدرت کارت گرافیک RX Vega 56 با قدرت پهنای باند RX Vega 64 است که ۱۰.۷ teraflop  توان ایجاد میکند.

این ترکیب با ذخیر ساز های جامد یا همان SSD کامل میشود، وقتی به این ترکیب سخت افزار نگاه میکنیم واقعا قدرت بالایی دارند، در حال حاضر اجرای بازی های روز در کنسول به ۳۰ فریم محدود میشوند که این محدودیت در Stadia وجود ندارد و با ۶۰ فریم میتواند بازی ها را اجرا کند.

اما موضوعی که اینجا وجود دارد این است که زمانی که شما با یک نمایشگر ۴K بخواهید به انجام بازی در Stadia بپردازید اما اینترنت شما جواب گوی این حجم از کیفیت را نداشته باشد، در واقع شما در یک نمایشگر ۴K با رزولوشن HD به بازی خواهید پرداخت که این کلی از کیفیت آن بازی را میکاهد.

بنابراین Stadia در نمایشگر هایی با رزولوشن پایین تر کیفیت بهتری را با توجه به سرعت اینترنت شما ارائه خواهد کرد.

مزیت تکنولوژی Stadia

 

بدون شک مهم ترین مزیت این تکنولوژی اگر سرعت اینترنت برای آن مهیا شود، کاهش قابل توجه هزینه برای تهیه سیستم یا کنسول برای انجام بازی خواهد بود، چرا که گوگل این سیستم سخت افزاری را ارائه میکند و شما فقط نیاز به یک اینترنت پر سرعت، کنترلر مناسب و حساب کاربری خواهید داشت.

اما نکته دیگر آن است که به عنوان مثال اگر بخواهید در کنسول یک بازی را انجام دهید با توجه به افزایش روز افزون حجم بازی ها باید بیش از ۱۰۰ گیگ دیتا را دانلود کنید، اما در Stadia آن بازی آماده اجراست و احتیاجی به صبر کردن برای دانلود آن نخواهید داشت.

به طور کلی این تکنولوژی در اوایل راه خود است و قطعا در آینده موانع پیش رو برداشته میشود، در این صورت میتوان گفت که آینده صنعت گیم برای گیمر ها به شکل قابل توجهی دگرگون خواهد شد و دسترسی به بازی های روز بسیار راحت تر خواهد بود، هرچند هنوز راه زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

مطالب پیشنهادی